torsdag 18 juli 2013

Island!

 Min kära storasyster har precis kommit hem från en fyramånadersresa till Island. Där finns det otroligt mycket får och en fantastisk tradition att sticka vackra koftor, man kan se en liten bit av Ellikas lopapeysa på bilden. Lopa betyder garn och peysa  betyder tröja om jag har förstått saken rätt.
 Jag var själv på Island för ungefär fem år sedan, och stickade då denna kofta till min lillasyster. Nu ska jag sticka egna koftor av garn Ellika tog med sig från Island. Det är plötulopi, alltså ett ganska tjockt förgarn som inte är spunnet alls.

4 kommentarer:

  1. Vad roligt med garn från Island! Det är väldigt fina färger :)

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det är vackra färger. Gäller dock att vara väääldigt lätt på handen när man stickar i det :)Stickade en islandskofta på -80talet och den är lika fin fortfarande. Älskar doften av ullen. Hälsningar Sonja i Norr

    SvaraRadera
  3. vilka vackra färger!

    det skall bli jätteroligt att se hur det färdiga resultatet blir:)

    SvaraRadera
  4. Hih, jag läste här vidare i din blogg, och måste berätta om ett otroligt sammanträffande.

    Det var för åtta år sedan då min storasyster Elli var på en fyramånaders resa i Island. Hon stickade åt sig två stycken lopapeysa, samt en till vår pappa och en till sin man. Jag hälsade på henne en vecka i november, och köpte med mig två uppsättningar Lett-lopi. Den ena uppsättningen har jag redan användt och den andra väntar ännu på idéer.

    Tack för en trevlig blogg och hälsningar från Svenskfinland! :)

    SvaraRadera